Fietspad

Dit bord zou duidelijk moeten zijn, toch?

Op de dijk van Huissen naar Arnhem staat dit bord – al heel lang. Misschien al wel 20 jaar. Snorfietsers, scooters, brommers een enkele motor- en quadrijder maar ook fietsers … iedereen maakt naar hartenlust gebruik van dat fietspad, de een soms net iets minder naar hartenlust omdat de ander er ook gebruik van maakt.
Kijkt nog iemand naar die borden? Weet iedereen dat dit bord een verbod inhoudt voor andere voertuigen dan fietsen?

Toch lijkt het na al die tijd of het nu echt wel een klein beetje de bedoeling is dat het misschien anders zou kunnen moeten of moeten kunnen. En dan is de lastige vraag hoe je dat moet aanpakken in dit unieke fantastisch liberale gedoogland voor “15 miljoen mensen” die je in hun waarde moet laten en die een bloedhekel hebben aan verboden. Daar is duidelijk en vast ook heel lang over nagedacht! Misschien wel 20 jaar?! Zie hier de kloeke poging!

Heel goed idee ook voor bijvoorbeeld de rode kruisen boven afgesloten rijbanen. Bordje erbij: Verboden om van deze rijstrook gebruik te maken. Bedankt namens …

Met name dat “Bedankt namens de buurt” vind ik interessant. Direct achter de dijk heeft een bever zijn burcht, verderop staan wat dijkhuizen. Wie bedanken zij? Waarvoor? Lieve lezer – ik hoor het graag.
En dan hebben we nog een probleem. Maar ook voor de 25% van de snorrende en brommende Nederlandse jeugd die niet meer kan lezen is iets bedacht:

Alleen – wat als je als fietser nou net niet de dijk op wilt maar linksaf langs de gevangenis? Het blijft schipperen.

Dit was het eigenlijk, maar voor de volledigheid moet ik hier nog een leerzaam staaltje Nederlandse regelgeving aan toevoegen waar zelfs onze Oosterburen (!) nog van kunnen leren:
Een fietspad kan worden aangegeven met een vierkant bord (G13, zoals hier boven) en met een rond bord (G11). G13 geeft een onverplicht fietspad aan. G11 geeft een verplicht fietspad aan. Dan heb je ook nog een rond bord waar onder een fiets ook nog een brommer op staat (G12a). Kom je als fietser een rond bord met een fiets erop tegen, dan moet je van dat fietspad gebruik maken. Maar wat is een fiets? Volgens de wet zijn snorfietsen en -scooters gelijkgesteld aan fietsen. De bestuurders hoeven geen helm op en ze mogen niet harder dan 25km/h. Die moeten dus ook gebruik maken van G11 “fietspaden” (zelfs de opgevoerde, al mogen die eigenlijk helemaal niet de weg op, maar dat is een ander verhaal). Op G12a “fietsbrompaden” kom je ook brommers tegen die harder kunnen dan 25km/h. Maar op G13 fietspaden mogen alleen fietsen rijden. In principe dan, want snorfietsen met elektromotor mogen er ook op. Zelfs snorfietsen met een verbrandingsmotor mogen er komen, maar dan moet die motor wel zijn uitgeschakeld.

Wil je nu ook nog weten hoe het met pedelecs zit (die veel harder kunnen dan 25km/h) of met longboards of met longboards met elektromotor, of misschien zelfs met een Stint? Denk je dat er misschien uitzonderingen zijn voor leden van kerkgenootschappen op scooters en brommers? – Vraag het na in Den Haag. Daar weten ze het ook niet. Maar een of ander advies met een gebarentolk op de achtergrond zit er altijd in.

Blijf gezond. En vooral bedankt namens de redactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.