Boosterbord

Het loopt niet zo goed met de booster-vaccinatie. Ouderen zouden online een afspraak kunnen maken. Maar ze wachten veelal liever op de brief. Terwijl inmiddels toch duidelijk zou moeten zijn dat ze een DigiD moeten hebben. Want ze moeten inloggen met de DigiD! Wat gaat er mis?

Ik ben een willekeurige oudere gaan volgen. Laten we hem Piet noemen. Hij is van 1954 en had dus op de dag van vandaag al lang een afspraak kunnen maken, maar komt daar nu pas achter. Hij heeft een DigiD en hij heeft DigiD apps op zijn mobieltje en op zijn tablet, iemand heeft hem daarbij geholpen. Hij weet dat hij met zijn DigiD moet inloggen en gaat aan de slag. Hij opent dus de DigiD app op zijn tablet, klikt op “verder” en krijgt vier letters te zien. Oh, denkt hij, dan moet ik zeker ook de app op mijn mobieltje opstarten. Ook daar krijgt hij vier letters te zien….. Op die manier inloggen met DigiD lukt hem dus niet.

Even terzijde: Wat zou het fijn zijn als DigiD op zou starten met een klein keuzemenu of de vraag: Waar wil je inloggen? of Waarvoor wil je inloggen? om je – in dit geval meteen naar de afsprakenpagina voor de booster-vaccinatie door te geleiden! Maar dat is niet zo. Nog niet?

Piet vraagt advies. Hij krijgt te horen dat hij bij de RIVM of bij de GGD moet inloggen en het best eerst maar eens kan googelen op “boosterprik”. Via zijn zoekmachine komt hij al gauw op de pagina: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden/boostervaccinatie . Daar staat heel wat uitleg, maar Piet hoeft geen uitleg. Hij heeft meer dan zes maanden geleden zijn tweede vaccinatie gehad en verder niks bijzonders, dus hij wil gewoon zijn booster-prik! Gelukkig staat op die pagina ook een link “Voor meer informatie over planning en uitnodiging: website Rijksoverheid”. Niet nog meer uitleg! Maar goed, er zit niets anders op. Piet komt uit op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/aanpak-coronavaccinatie/boostervaccinatie .

Daar ziet hij dat mensen uit 1957, 1958 en 1959 zijn uitgenodigd, maar hij is van 1954! Wat nu? Hij leest verder en besluit in arren moede toch maar op de link te klikken die voor de jonkies is bedoeld. Daar komt hij weer allemaal informatie en voorwaarden tegen, maar gelukkig ook een link naar www.coronavaccinatie-afspraak.nl. Eindelijk een afspraak maken, denk Piet en klikt op de link. Tot zijn verbazing komt hij terecht op de pagina: https://coronatest.nl/ . Hoezo test? Maar er staat ook iets over vaccinatie. Sterker nog, er is een link naar corronavaccinatie.nl Maar die link leidt alleen maar naar de pagina: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie . Daar is dan wel eindelijk de link naar “Boostervaccinatie”. Jammer! Piet heeft het niet meer, want die link gooit hem weer vier pagina’s terug naar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/aanpak-coronavaccinatie/boostervaccinatie . Hij vervolgt zijn oude spoor terug naar https://coronatest.nl/ waar nog een link op stond: “Ik wil me laten vaccineren”. Misschien leidt dat naar de booster-afspraak-pagina? Maar nee, zo ver zijn we nog niet, maar we zijn wel warm, want deze pagina heet: https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-vaccineren/online-een-afspraak-maken
en dat is natuurlijk precies waar het om ging. Voor de zekerheid kan Piet hier na alle eerdere informatiepagina’s nog een keer checken of hij wel in aanmerking komt voor een boostervaccinatie. Wel verwarrend dat hier in vette letters staat: “Afspraken voor een eerste of tweede (reguliere) vaccinatie” en dat je die alleen telefonisch kunt maken als je een uitnodiging hebt. Zit je met boosteren hier wel goed? Piet pakt toch door, want hier staat een link: “Maak een afspraak”, en ja hoor, eindelijk komt de enige juiste pagina in beeld: https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-vaccineren/wilt-u-een-afspraak-maken-voor-een-booster-vaccinatie met als eerste vraag: Wilt u een afspraak maken voor een extra prik (boostervaccinatie)? JA! JA! JA!

Even terzijde: als je denkt dat je hier ook een afspraak kunt maken voor een eerste of tweede vaccinatie, zoals je na de vorige pagina zo maar zou kunnen denken, dan heb je het mis. Want als je hier “Nee” klikt, wordt je rechtstreeks naar het telefonische circuit verwezen. Maar dat is een anders spel.

Piet geeft verder keurig antwoord op alle vragen die aan hem worden voorgelegd. En dan komt het moment suprême: hij logt in mijn zijn DigiD kiest een locatie en een tijdstip, vult zijn e-mail adres en zijn mobiele telefoonnummer in en de afspraak is gemaakt! Een kind kan de was doen, toch?

Even terzijde: Wat was het fijn geweest als Piet meteen met zijn DigiD bij de RIVM had in kunnen loggen, want daar was al alles over Piet bekend (en gelekt naar de online-fora van hackers op het dark web), de data van zijn vaccinaties, zijn BSN, zijn mailadres, zijn mobiele nummer … dat scheelt aardig wat vragen en gedoe. Alleen is het waarschijnlijk weer veel te moeilijk om het voor de burger makkelijk te maken. Maar het lijkt me niet zo netjes als Piet en zijn minder volhardende leeftijdgenoten er dan op worden aangekeken als de campagne niet zo vlekkeloos verloopt als kabinet en RIVM hebben verwacht of gehoopt gezien of ondanks alle informatiepagina’s.

Als ieder van mijn lezers nu met de kerst één oudere medeburger voor zijn rekening neemt en met hem/haar het RIVM-spel boosterbord speelt, dan is dat niet alleen gezellig en vermakelijk, maar het leidt ook nog eens naar een nuttige en keiharde afspraak. Doen? – Doen!

Hier onder volgt nog een leuke diashow van (screenshots van) alle betrokken webpagina’s, ter documentatie en vermaak. En laat ik erbij opmerken: die pagina’s veranderen permanent. We hebben een lerende overheid! En misschien komt het ooit nog eens zo ver dat de overheid de burger/gebruiker al bij het ontwerp of in de testfase betrekt. Het zou te mooi zijn.

9 gedachten over “Boosterbord

  1. Geer

    Toen ik las dat mijn geboortejaar aan de beurt was, heb ik meteen geprobeerd online een afspraak te maken. Dat lukte vrij snel. Binnen een paar uur. De afspraak was voor een week erna en ook nog op een voor mij gunstige locatie. Toen ik mijn oudere zus meldde dat ik de booster had gehad, was ze zeer verbaasd. Zij zat nog op een schriftelijke oproep te wachten en had niet meegekregen dat je als je je eerder wilde laten boosteren, je online kon afspreken. Ze is toen meteen online gaan afspreken. Hoeveel mensen zal het niet zo zijn vergaan? Overigens werd mijn afspraak alleen per sms bevestigd terwijl er stond dat ik zowel een mail als een sms zou krijgen. Geen probleem hoor maar pas dan de tekst aan. Anders ga je toch denken dat er iets niet goed is gegaan omdat er geen mail komt. Nee, echt professioneel komt het allemaal bij mij niet over. Om geen ander woord te gebruiken…..

  2. ine laurent

    tja Helmut t is wat met die nederlandse bureaucratie, ik wil helpen prikken nou dat is toch moeilijk zeg, eerst een lap tekst en inloggen, daarna na een paar dagen gebeld door een robot, en nu maar weer afwachten, schijn zelfs een proeve van bekwaamheid te moeten afleggen. Maar ach 40 jaar prik ervaring telt niet, nee we gaan militairen opleiden en nog meer van dat. vind je het gek dat het zolang duurt. groet Ine

  3. Helga

    Na een half uur in de wacht bij de GGD doorgeschakeld naar het afspraakbureau, waar ik een bandje kreeg met de tekst dat het bureau telefonisch overbelast was. Dan toch maar via de website. Dat verliep zonder problemen, omdat ik alle teksten overgeslagen heb die me niet zinvol leken. Daarna met Henk hetzelfde procedé die vervolgens al op de 22ste terechtkon, ik moet tot 7 januari wachten. Vreemd.
    Dus gaan we nu twee keer op pad, een keer naar Breda, een keer naar Waalwijk. Tenminste, als we niet voordien ingehaald worden door de nieuwe variant.

    1. Helmut Bericht auteur

      Ga maar gewoon met Henk mee. De ervaring leert dat je dan ook meteen geprikt kunt worden. Verder onder in de piramide staan mensen die snappen waar het om gaat, van het type: Niet lullen – prikken!

  4. Margriet

    Hoi Helmut,
    De vinger op de zere plek. Onbegrijpelijk dit ingewikkelde gedoe met al die pagina’s die je niet wilt. Wij hebben twee afspraken staan en het vreemde was dat ik als jongste hier in huis een hele week eerder terecht kan, en ook nog eens op de door mij uitgekozen locatie. Terwijl Huub ervoor naar Gorinchem zou moeten. Hij probeerde vandaag de afspraak te verzetten naar Tiel, maar dat mislukte. De medewerkster aan de telefoon had niet bedacht dat er onder de 70-plussers wel eens slechthorenden voorkomen. Ze sprak als een machinegeweer, dus Huub heeft maar opgehangen. Ik smokkel hem donderdag mee naar Tiel en zeg dat hij mijn mantelzorger is 🙂

  5. Trui

    Ha Helmut,
    Een mooi voorbeeld van de wet op de remmende voorsprong. Jij springt meteen met al je kennis naar DigiD. En komt daar niet verder mee. Ik, digibete oudere, zou daar nooit op komen. Ik zoek voorzichtig, via Google, naar ‘boosterprik afspraak’. En pats boem, daar verschijnt meteen een pagina, waar ik met wat doorklikken een afspraak kan maken. (Nou ja, wel met enige hobbels. Eerst detecteert de Firewall problemen met de GGD-beveiliging, die alleen door de GGD verholpen kunnen worden. O ja, daar rollen je persoonsgegevens gemakkelijk over straat. Dan maar even geen afspraak. Bij een volgende poging is er iets mis met de DigiD-verbinding. Want die komt er in een later stadium wel weer aan te pas.)
    En nu nog enige lovende woorden voor alle medewerkers bij de Papendal-prikpost. Ze zetten ogenblikkelijk mijn afspraak om naar een ander tijdstip (kan alleen als je met partner komt), zijn adequaat, vriendelijk, behulpzaam. Hulde voor de werkers in het veld, die al het gezanik over zich heen krijgen.

  6. Adelbert

    Een en ander komt me bijzonder bekend voor. Ook wij hebben ons door alle frustrerende, elkaar tegensprekende, naar elkaar verwijzende etc. etc. pagina’s moeten heenwerken. Onder andere een pagina waarop werd beweerd dat je samen met je partner kon komen als je dat aangaf op de afsprakenpagina. Nergens zijn we deze mogelijkheid tegengekomen. We hebben noodgedwongen (Oeps, bijna roodgedwongen opgeschreven) alleen voor mij een afspraak gemaakt. Dat het uiteindelijk gelukt is om een afspraak te maken beschouw ik als een klein wondertje. Een groot mirakel is dat Trui op de bonnefooi meeging en warempel ook meteen geboosterprikt kon worden. Bovendien was de organisatie op Papendal fantastisch. Na een half uur (inclusief het kwartier wachten na de prik) stonden we weer buiten. Hulde aan het team aldaar.

  7. Kees voets

    Helmut
    Keer op keer toon je trefzeker aan wat er zoal mis is in dit land. De overheid kan eindeloos praten en polderen, maar iets goed organiseren en vooruit denken is iets te veel gevraagd misschien moeten ze het eens aan een computerprogrammeur overlaten, die het eerst goed uittest.
    Dank,
    Kees

  8. José

    Je beschrijft een groot deel van de weg die ik aflegde om aan m’n booster- afspraak te komen. Ik wist dat het zou moeten lukken, dus flink de tanden op elkaar en extra kopje koffie gezet. En met succes gelukkig!
    Wat ’n gedoe…

Laat een antwoord achter aan ine laurent Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.